Pomoc psychologiczno- pedagogiczna

        • W naszym przedszkolu działa pomoc psychologiczno -pedagogiczna:

           

          • Logopeda: mgr Joanna Wyszyńska
          • Psycholog: mgr Wiktoria Tatoj
          • Pedagog specjalny: mgr Gabriela Kitrasiewicz
          • Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne: mgr Klaudia Kompała

           

           

           

          Dzień tygodnia

          Gabriela Kitrasiewicz –

          pedagog specjalny

          Joanna Wyszyńska - logopeda Wiktoria Tatoj - psycholog Klaudia Kompała – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
          poniedziałek  7.30 – 12.00 12.00 – 15.30    
          wtorek   7.00 – 12.30   12.30 – 15.30
          środa 7.30 – 12.00 12.00 – 15.30    
          czwartek 10.00- 11.00 8.00 – 10.00 11.00 -16.00  
          piątek   13.00 – 16.30 8.00 – 13.00  

          Zakres obowiązków specjalistów w przedszkolu

           

           

           

          Zakres obowiązków psychologa przedszkolnego reguluje m.in. poniższy dokument ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9. sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placowkach

           

          Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:

           

          1)prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

           

          2)diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola,

           

          3)udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

          4)podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,

          5)minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym,

          6)inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

          7)pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;

          8)wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:

          a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

          b) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz jego możliwości psychofizycznych,

          c) dobór metod, form terapii i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;

          9) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom;

          10) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami  (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);

          11) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, w zakresie wymienionych wyżej zadań.

          Zgodnie z wyżej opisanym dokumentem, psycholog służy radą, pomocą i wsparciem zarówno kadrze pedagogicznej, jak również dziecku i jego rodzinie.


           

          Zakres obowiązków pedagoga specjalnego w przedszkolu


           

          Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. wprowadza zmiany w rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

          Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, należy w szczególności:

          1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:

          a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

          b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

          c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,

          d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;

          2) współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

          3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

          a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

          b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,

          c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,

          d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;

          4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom uczniów i nauczycielom;

          5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami ( m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny);

          6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie wymienionych wyżej zadań.


           

          Zadania logopedy w przedszkolu


           

          Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

          Zadania logopedy w przedszkolu:

          • przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy wychowanków,

          • diagnozowanie logopedyczne,

          • organizowanie pomocy logopedycznej,

          • prowadzenie terapii logopedycznej,

          • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,

          • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

          Głównym celem tych zajęć jest:

          • profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy,

          • wspomaganie rozwoju kompetencji językowych, które decydować będą o powodzeniu i sukcesach dziecka w edukacji szkolnej,

          • terapia powstałych już wad oraz zaburzeń.