• ADAPTACJA MAŁEGO PRZEDSZKOLAKA- JAK POMÓC, BY START BYŁ ŁATWIEJSZY

          • JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA?

            DROGI RODZICU :)

            - Poświęć czas, aby dziecko mogło oswoić się z myślą, że idzie do przedszkola (wyjaśnij swojemu dziecku, że niedługo zostanie przedszkolakiem i co to dla niego oznacza).

            POMOCNA PRZYKŁADOWA LITERATURA DZIECIĘCA:

            "Jadzia Pętelka idzie do przedszkola" Barbara Supeł

            "Tosia i Julek idą do przedszkola" Magdalena Boćko- Mysiorska

            "Feluś i Gucio idą do przedszkola" Katarzyna Kozłowska, Marianna Schoett

            "Mądra Mysz. Maks idzie do przedszkola" Christian Tielmann

            "Kici Kocia w przedszkolu" Anita Głowińska

            - Pokaż zalety przedszkola (nowe zabawki, nowi koledzy, pani nauczycielka, która zna dużo zabaw).

            - Pozytywnie myśl o placówce, informuj dziecko, że w przedszkolu będzie spędzało czas z innymi dziećmi bez rodziców.

            - Ćwicz z dzieckiem czynności samoobsługi w formie sprawiającej mu radość (samodzielność naprawdę pomaga w adaptacji :)).

            - Opowiedz mu o własnym pobycie w przedszkolu.

            - Zrób z dzieckiem razem zakupy do przedszkola.

            - Przygotuj wygodne ubranie, tak by nie miało kłopotu przy wkładaniu, zapinaniu.

            - Nie obiecuj dziecku nagrody, za to że pójdzie do przedszkola.

             

            POŻEGNANIE Z DZIECKIEM NA SZATNI  - JAK POMÓC SOBIE I DZIECKU?

             

            1. KRÓTKIE POŻEGNANIE

            Co pomaga?

            • Nie poganiaj dziecka
            • pożegnaj go jeden raz,
            • rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu,
            • szybko opuść przedszkole,

            Co utrudnia?

            • kilkukrotne żegnanie dziecka,
            • długie rozmowy w przedszkolu,
            • stanie w drzwiach i obserowanie dziecka,

            2.Rutyna

            Co pomaga?

            • umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go np. przytulas, piątka, buziak, itp. i idziesz do pani,
            • rutyna pozwala dziecku nabierać kontroli nad sytuacją, a rodzicowi kontroli nad czasem potrzebnym na pożegnanie,

            Co utrudnia?

            • Chaos i pośpiech, który rodzi się, gdy rodzic nagle urywa  pożegnanie z dzieckiem spiesząc się do pracy,

            3. Pozytywne komunikaty

            Co pomaga?

            • uśmiech rodzica,
            • radosny i pewny głos,
            • miłe życzenia: “Dobrego dnia”, “Udanej zabawy”, “Baw się dobrze”, dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce gdzie miło spędzi czas I można tam się bawić,

            Co utrudnia?

            • słowa wspołczucia: “Przykro mi ale muszę już iść” – to sugeruje, że dziecko znajduje się w przedszkolu za karę,
            • przeprosiny: “Przepraszam ale musisz tu zostać” – to sugeruje, że  przedszkole jest czymś nieprzejemnym,
            • pocieszanie: “Nie boj się” – to sugeruje, że jednak jest się czego bać,
            • wspołczucie, żal i strach w głosie dziecka -strach  u rodzica gwarantuje strach dziecka,

            4. Mówienie prawdy

            Co pomaga?

            • szczerość ze strony rodzica,
            • dotrzymywanie obietni: “Przyjdę zaraz po twoim obiadku”,

            Co utrudnia?

            • kłamstwa: “Mama wróci po coś do auta I za chwilę  po ciebie przyjdzie – dziecko czuje się nie tylko smutne ale I oszukane, co sprawia, że boi się  bardziej,
            • ucieczka rodzica:wychodzenie z sali rodzica bez pożegnania, gdy dziecko odwróciło swoją  uwagę podczas zabawy – dziecko szybko zorientuje się, że  mamy nie ma I będzie czuło się zdezorientowane, a to potęguje strach I niepokój,
            • nie dotrzymywanie umów zawartych z dzieckiem: “Po przedszkolu odbierze cię mama”,”Będę zaraz po leżakowaniu”,

            5.Cierpliwość i wrażliwość

            Co pomaga?

            • dużo czasu spędzonego z dzieckiem,
            • spokój rodzica, czułość i ciepłe słowa,

            Co utrudnia?

            • poganianie dziecka,
            • straszenie: “Jak nie wejdziesz do sali, zabieram twojego misia do domu”,

            6. Wejście do sali na własnych nogach

            Co pomaga?

            • dziecko przyprowadzone na własnych nogach,

            Co utrudnia?

            • dziecko na rękach rodzica, które trzeba odbierać z rąk mamy,

            7. Zaufanie

            Wiemy, że powierzają nam Państwo swój najcenniejszy skarb. Będziemy się o niego troszczyć! :)