Aktualności

          • Zabawy na śniegu

          •  

            Szanowni Rodzice

            w związku ze sprzyjającymi warunkami do zabaw na śniegu - prosimy ubierać dzieci zgodnie z panującymi warunkami atmosferycznymi ( kombinezon lub ocieplane spodnie, czapka, rękawiczki, szalik) oraz prosimy o zabezpieczenie dzieci ewentualnie w ubranka do przebrania, ktore prosimy zostawić w szatni w półeczkach dzieci.

            Dziękujemy

          • PRZEDSTAWIENIE W PRZEDSZKOLU

          •  

            DRODZY RODZICE 

            DNIA 18 STYCZNIA (PONIEDZIAŁEK) OD GODZINY 9:00 DZIECI MAJĄ OKAZJĘ BRAĆ UDZIAŁ W INTERAKTYWNYCH WYSTĘPACH ARTYSTYCZNYCH

            "ALICJA- ONLINE"

            KOSZT SPEKTAKLU 20 ZŁ OD OSOBY ( PROSIMY O WPŁATY

            U WYCHOWAWCÓW GRUP)

             

            WSZYSTIE INFORMACJE NA TEMAT SPEKTAKLU ZNAJDUJĄ SIĘ W PONIŻSZYM ZAŁĄCZNIKU

            alicja-_online(1).pdf

          • Informacja dla Rodziców

          • INFORMACJA DOTYCZĄCA MOŻLIWOŚCI UZYSKANIA WSPARCIA I POMOCY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W TRAKCIE FERII ZIMOWYCH

             

            W trakcie trwania ferii zimowych czynna jest Poradnia  Psychologiczno - Pedagogiczna w Tychach przy ul. Andersa 16, do której można zgłaszać się pod numerem telefonu 32 227 23 92 lub 513 032 811 w godzinach pracy sekretariatu (7.30-15.30). Dodatkowo na okres ferii uruchomiony został przez Poradnię telefon alarmowy 513 032 812 dedykowany do kontaktu z psychologiem lub pedagogiem, umożliwiający uzyskanie szybkiej porady.

            Ponadto istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnego Telefonu Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz telefonu dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100.  

             

          • Zajęcia logopedyczne 23.12.2020

          • Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. 

            Ćwiczenia usprawniające motorykę warg.

            Ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem przed lustrem (ma Ono wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów). 

            Wydając odgłosy wybranych zwierząt lub dźwięki towrzyszące wybranym czynnościom ruchowym,  dzieci z dotylną wadą zgryzu wzmacniają także mięśnie wysuwające żuchwę.

             

            Zabawa "Pukanie do drzwi" - kilkakrotne wydawanie dźwięku towarzyszącego pukaniu do drzwi - puku, puku (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Głośne chodzenie" - kilkakrotne  naśladowanie odgłosu chodzenia - tupu-tupu! (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Piłka" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu uderzania piłki o podłogę - buch, buch (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Zwierzątka". Kilkakrotne naśladowanie odgłosów zwierząt - muczącej krowy, szczekającego psa, pohukującej sowy -  mu, mu; hau, hau; hu, hu

             

            Śpiewanie na sylabie lu, wykorzystując dowolną melodię.

             

            Zabawy usprawniające funkcje słuchowe: uwagę, koncentrację, pamięć słuchową, sekwencje słuchowe.

            Mowa jest linearnym procesem przebiegającym sekwencyjnie w czasie. Jakiekolwiek zaburzenia w zakresie sekwencyjnego (przebiegającego w określonej kolejności) odbioru i przetwarzania bodźców akustycznych mają istotny wpływ na percepcję (zrozumienie) i produkcję (motorykę) wypowiedzi językowej. Dlatego tak ważne w rozwoju mowy są różnorodne ćwiczenia słuchowe.

             

            "Wierszyki i piosenki do pokazywania" ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Te krótkie teksty - powtarzane - ćwiczą uwagę słuchową, usprawniają pamięć słuchową sekwencyjną dziecka, wydłużają czas koncentracji na zadaniach. Ponadto wzbogacają one słownictwo, usprawniają też rozwój motoryczny.

            Propozycja przebiegu zabawy. Osoba dorosła kilkakrotnie śpiewa lub recytuje wybrany tekst, wskazując wymienioną część ciała. Kilka razy powtórzony daje dziecku sposobność do włączenia się do zabawy.

            Oto kilka przykładów: 

             

            Można śpiewać, wykorzystując melodię: "Siekiera, motyka..."

            Zaczynamy powoli i stopniowo zwiększamy tempo:

            Głowa, ramiona, kolana, pięty,

            Kolana, pięty, kolana, pięty.

            Głowa, ramiona, kolana, pięty,

            Oczy, uszy, usta, nos.

             

            Recutując, proszę powoli kręcić głową w jedną stronę, a potem w drugą:

            Moja głowa jest na śrubie,

            Bardzo głową kręcić lubię.

             

            Jedna ręka potem druga (pokazujemy jedną rękę, a potem drugą).

            Głowa w górę, oczko mruga (unosimy głowę, mrugamy oczkiem).

             

            Ręce do machania (machamy rękami),

            nogi do skakania (podskakujemy),

            palce do liczenia (energicznie machamy palcami),

            zęby do gryzienia (naśladujemy gryzienie).

            Głowa do kiwania (kiwamy głową - rytmiczne ruchy w przód i w tył),

            uszy do słuchania (wskazujemy na swoje uszy),

            oczy do mrugania (mrugamy oczami),

            buzia do śpiewania (śpiewamy LALALA).

             

            Życzę radosnej zabawy☺

            Dziękuję za poświęcony czas.

            Łączę serdecznie pozdrowienia

            J. W.

             

          • Zajęcia logopedyczne 22.12.2020

          • Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. 

            Ćwiczenia oddechowe.

            Podczas przeprowadzania ćwiczeń oddechowych pamiętajmy o zasadach: tor oddechowy obowiązujący przy tych ćwiczeniach - wdech powietrza przez nos - wydech powietrza przez usta; wdech jest szybki i pełny, wydech długi, powolny; nigdy nie należy wydychać całego powietrza, zawsze pozostawić w płucach mały jego zapas, który staje się niejako kapitałem początkowym dla następnego wdechu; należy zadbać o to, aby dziecko nie wykonywało tych ćwiczeń bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony), lecz 2-3 godziny po posiłku lub przed jedzeniem; dmuchamy przez wargi mocno wysunięte do przodu i zaokrąglone (jak podczas wymawiania samogłoski [u]), nie używając pojemności policzków; próby oddechowe przeprowadzamy w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu; nie należy ćwiczyć za długo, nie dłużej, niż kilka minut jednorazowo, tak aby nie dopuścić do zmęczenia (osłabienia), zawrotów głowy, hiperwentylacji.

            Ćwiczenia oddechowe uczą dzieci właściwego gospodarowania zasobem powietrza, pozwalają wydłużać fazę wydechową (wszak mówimy na wydechu), wyrabiają równomierność siły strumienia wydychanego powietrza, są także dobrą gimnastyką narządów artykulacyjnych, która pozwala na wzmocnienie obejmujące m. in. mięsień okrężny ust czy parzysty mięsień policzkowy. Dmuchając na różne przedmioty, ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej, jak podczas zajęć, utrwalamy prawidłowy wzorzec oddychania, aktywizujemy mięśnie uczestniczące w procesie oddychania, ze szczególnym uwzględnieniem pracy mięśnia przepony. 

             

            Dmuchanie na watkę zawieszoną na nitce, tak aby była odchylona w równym stopniu. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę. 

             

            Zabawa w chuchanie na lusterko, tak aby zaparowała jego powierzchnia, w sposób ciągły, jednostajny. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę

             

            Zabawa "Tańczący płomień". Dmuchanie na płomień świecy, znajdujący się w odległości nie pozwalającej zdmuchnąć płomyka, bezpiecznie oddalony od dziecka, tak by wyginać go pięknie pod wpływem dmuchania. Dmuchamy zawsze w płaszczyźnie poziomej. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę. 

             

            Zabawy usprawniające funkcje słuchowe: uwagę, koncentrację, pamięć słuchową, sekwencje słuchowe.

            Mowa jest linearnym procesem przebiegającym sekwencyjnie w czasie. Jakiekolwiek zaburzenia w zakresie sekwencyjnego (przebiegającego w określonej kolejności) odbioru i przetwarzania bodźców akustycznych mają istotny wpływ na percepcję (zrozumienie) i produkcję (motorykę) wypowiedzi językowej. Dlatego tak ważne w rozwoju mowy są różnorodne ćwiczenia słuchowe.

            Warto pamiętać, że uwaga słuchowa wymaga dużego wysiłku i ćwiczenia słuchowe nie powinny trwać długo, nie dłużej niż 6 minut. Są one trudne dla wielu dzieci, należy więc zadbać o ciszę podczas ćwiczeń - wyłączyć wszelkie zbędne źródła dźwięku np. radio, telewizor, wirującą pralkę.

            Ważne, aby każde nasze ćwiczenie było przede wszystkim zabawą:-) 

             

            Powtarzanie samogłosek podanych przez rodzica. Zadaniem dziecka jest uważnie wysłuchanie sekwencji dźwiękowej, zapamiętanie i jej odtworzenie (odwzorowanie sekwencji ze słuchu) w kolejności podanej przez dorosłego. Dziecko rozpoczyna ćwiczenie dopiero wtedy, gdy dorosły skończy wymienianie samogłosek. Jeśli dziecko nie zapamiętało ćwiczenia, to można powtórzyć, jednak zawsze całą sekwencję (kolejno wszystkie podane głoski). Zaczynamy od dwóch elementów, stopniowo zwiększając stopień trudności (liczbę elementów sekwencji), jednak dopiero wtedy, gdy ćwiczenie z mniejszą liczbą elementów zostanie wykonane prawidłowo. 

             

            Zabawa "Różne dźwięki" - odtwarzanie struktur dźwiękowych - wystukiwanie rytmu, wcześniej zaprezentowanego przez dorosłego, np. dwa uderzenia w bębenek-dwa klaśnięcia; trzy klaśnięcia-dwa uderzenia w stół. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka. Zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności.

             

            Ćwiczenia usprawniające motorykę języka.

            Ćwiczenia pionizacji języka.

            Pionizacja języka, czyli umiejętność unoszenia końca (czubka) języka w kierunku podniebienia twardego. Tylko spionizowany język spełnia swoje funkcje podczas połykania (zgodnie z fizjologią połykania), oddychania (oddychanie statyczne (spoczynkowe) - służące wyłącznie celom fizjologicznym) oraz mówienia. 

            Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom możemy usprawnić pionowe ruchy języka i tym samym pionizować go. 

            Ćwiczenia przeprowadzamy z dzieckiem przed lustrem, zwracając szczególną uwagę na to, aby były one wykonywane przez dziecko starannie, z dużą precyzją.

             

            Wolne mlaskanie językiem o podniebienie twarde do 1 minuty. Obserwujemy w lustrze szeroki język w jamie ustnej.

             

            Zabawa "Winda zatrzymała się na pierwszym piętrze" - przytrzymywanie przez kilka sekund końca języka za górnymi zębami przy szeroko otwartych ustach, przy czym język pozostaje szeroki.

             

            Zabawa "Krasnoludek zagląda do gardełka" - cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych siekaczy, a kończąc na podniebieniu miękkim (do 20 sekund).

             

            Zabawa "Liczenie górnych ząbków" - podczas szerokiego otwierania jamy ustnej, dotykanie końcem (czubkiem) języka górnych zębów po stronie  wewnętrznej w taki sposób, aby koniec języka dotknął każdego zęba osobno.

             

            Wykorzystujmy także naturalne sytuacje. Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc koniec języka ku górze. Po myciu ząbków zaproponujmy dziecku liczenie zębów w ten sposób, aby koniec języka dotknął każdego zęba osobno. 

             

            Ćwiczenia usprawniające motorykę warg.

            Ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem przed lustrem (ma Ono wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów). 

            Wydając odgłosy wybranych zwierząt, dzieci z dotylną wadą zgryzu wzmacniają także mięśnie wysuwające żuchwę.

             

            Zabawa "Pies" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu szczekającego psa - hau, hau (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Kot" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu miauczącego kota - miau, miau (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Wilk" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu wyjącego wilka - au, au (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Kukułka" - kilkakrotne wydawanie charakterystycznego dla kukułki dźwięku - kuku, kuku.

             

            Zabawa "Rybka" - kilkakrotne wydawanie odgłosu plusku - plusk, plusk.

             

            Picie za pomocą słomki z kubka. To doskonałe ćwiczenie dla języka, warg i policzków. Podczas tej czynności parzysty mięsień policzkowy napina się, podobnie, jak mięsień okrężny ust, który jednocześnie nadaje wargom charakterystyczny kształt, język napina się i cofa się w głąb jamy ustnej.

             

            Życzę radosnej zabawy☺

            Dziękuję za poświęcony czas.

            Pozdrawiam serdecznie.

             

             

            J. W.

            Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. 

            Ćwiczenia oddechowe.

            Podczas przeprowadzania ćwiczeń oddechowych pamiętajmy o zasadach: tor oddechowy obowiązujący przy tych ćwiczeniach - wdech powietrza przez nos - wydech powietrza przez usta; wdech jest szybki i pełny, wydech długi, powolny; nigdy nie należy wydychać całego powietrza, zawsze pozostawić w płucach mały jego zapas, który staje się niejako kapitałem początkowym dla następnego wdechu; należy zadbać o to, aby dziecko nie wykonywało tych ćwiczeń bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony), lecz 2-3 godziny po posiłku lub przed jedzeniem; dmuchamy przez wargi mocno wysunięte do przodu i zaokrąglone (jak podczas wymawiania samogłoski [u]), nie używając pojemności policzków; próby oddechowe przeprowadzamy w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu; nie należy ćwiczyć za długo, nie dłużej, niż kilka minut jednorazowo, tak aby nie dopuścić do zmęczenia (osłabienia), zawrotów głowy, hiperwentylacji.

            Ćwiczenia oddechowe uczą dzieci właściwego gospodarowania zasobem powietrza, pozwalają wydłużać fazę wydechową (wszak mówimy na wydechu), wyrabiają równomierność siły strumienia wydychanego powietrza, są także dobrą gimnastyką narządów artykulacyjnych, która pozwala na wzmocnienie obejmujące m. in. mięsień okrężny ust czy parzysty mięsień policzkowy. Dmuchając na różne przedmioty, ze wskazaniem nabierania powietrza w dolną część klatki piersiowej, jak podczas zajęć, utrwalamy prawidłowy wzorzec oddychania, aktywizujemy mięśnie uczestniczące w procesie oddychania, ze szczególnym uwzględnieniem pracy mięśnia przepony. 

             

            Dmuchanie na watkę zawieszoną na nitce, tak aby była odchylona w równym stopniu. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę. 

             

            Zabawa w chuchanie na lusterko, tak aby zaparowała jego powierzchnia, w sposób ciągły, jednostajny. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę

             

            Zabawa "Tańczący płomień". Dmuchanie na płomień świecy, znajdujący się w odległości nie pozwalającej zdmuchnąć płomyka, bezpiecznie oddalony od dziecka, tak by wyginać go pięknie pod wpływem dmuchania. Dmuchamy zawsze w płaszczyźnie poziomej. Powtarzamy 3 razy, zachowując pomiędzy próbami oddechowymi krótką przerwę. 

             

            Zabawy usprawniające funkcje słuchowe: uwagę, koncentrację, pamięć słuchową, sekwencje słuchowe.

            Mowa jest linearnym procesem przebiegającym sekwencyjnie w czasie. Jakiekolwiek zaburzenia w zakresie sekwencyjnego (przebiegającego w określonej kolejności) odbioru i przetwarzania bodźców akustycznych mają istotny wpływ na percepcję (zrozumienie) i produkcję (motorykę) wypowiedzi językowej. Dlatego tak ważne w rozwoju mowy są różnorodne ćwiczenia słuchowe.

            Warto pamiętać, że uwaga słuchowa wymaga dużego wysiłku i ćwiczenia słuchowe nie powinny trwać długo, nie dłużej niż 6 minut. Są one trudne dla wielu dzieci, należy więc zadbać o ciszę podczas ćwiczeń - wyłączyć wszelkie zbędne źródła dźwięku np. radio, telewizor, wirującą pralkę.

            Ważne, aby każde nasze ćwiczenie było przede wszystkim zabawą:-) 

             

            Powtarzanie samogłosek podanych przez rodzica. Zadaniem dziecka jest uważnie wysłuchanie sekwencji dźwiękowej, zapamiętanie i jej odtworzenie (odwzorowanie sekwencji ze słuchu) w kolejności podanej przez dorosłego. Dziecko rozpoczyna ćwiczenie dopiero wtedy, gdy dorosły skończy wymienianie samogłosek. Jeśli dziecko nie zapamiętało ćwiczenia, to można powtórzyć, jednak zawsze całą sekwencję (kolejno wszystkie podane głoski). Zaczynamy od dwóch elementów, stopniowo zwiększając stopień trudności (liczbę elementów sekwencji), jednak dopiero wtedy, gdy ćwiczenie z mniejszą liczbą elementów zostanie wykonane prawidłowo. 

             

            Zabawa "Różne dźwięki" - odtwarzanie struktur dźwiękowych - wystukiwanie rytmu, wcześniej zaprezentowanego przez dorosłego, np. dwa uderzenia w bębenek-dwa klaśnięcia; trzy klaśnięcia-dwa uderzenia w stół. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka. Zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności.

             

            Ćwiczenia usprawniające motorykę języka.

            Ćwiczenia pionizacji języka.

            Pionizacja języka, czyli umiejętność unoszenia końca (czubka) języka w kierunku podniebienia twardego. Tylko spionizowany język spełnia swoje funkcje podczas połykania (zgodnie z fizjologią połykania), oddychania (oddychanie statyczne (spoczynkowe) - służące wyłącznie celom fizjologicznym) oraz mówienia. 

            Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom możemy usprawnić pionowe ruchy języka i tym samym pionizować go. 

            Ćwiczenia przeprowadzamy z dzieckiem przed lustrem, zwracając szczególną uwagę na to, aby były one wykonywane przez dziecko starannie, z dużą precyzją.

             

            Wolne mlaskanie językiem o podniebienie twarde do 1 minuty. Obserwujemy w lustrze szeroki język w jamie ustnej.

             

            Zabawa "Winda zatrzymała się na pierwszym piętrze" - przytrzymywanie przez kilka sekund końca języka za górnymi zębami przy szeroko otwartych ustach, przy czym język pozostaje szeroki.

             

            Zabawa "Krasnoludek zagląda do gardełka" - cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych siekaczy, a kończąc na podniebieniu miękkim (do 20 sekund).

             

            Zabawa "Liczenie górnych ząbków" - podczas szerokiego otwierania jamy ustnej, dotykanie końcem (czubkiem) języka górnych zębów po stronie  wewnętrznej w taki sposób, aby koniec języka dotknął każdego zęba osobno.

             

            Wykorzystujmy także naturalne sytuacje. Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc koniec języka ku górze. Po myciu ząbków zaproponujmy dziecku liczenie zębów w ten sposób, aby koniec języka dotknął każdego zęba osobno. 

             

            Ćwiczenia usprawniające motorykę warg.

            Ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem przed lustrem (ma Ono wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów). 

            Wydając odgłosy wybranych zwierząt, dzieci z dotylną wadą zgryzu wzmacniają także mięśnie wysuwające żuchwę.

             

            Zabawa "Pies" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu szczekającego psa - hau, hau (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Kot" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu miauczącego kota - miau, miau (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Wilk" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu wyjącego wilka - au, au (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Kukułka" - kilkakrotne wydawanie charakterystycznego dla kukułki dźwięku - kuku, kuku.

             

            Zabawa "Rybka" - kilkakrotne wydawanie odgłosu plusku - plusk, plusk.

             

            Picie za pomocą słomki z kubka. To doskonałe ćwiczenie dla języka, warg i policzków. Podczas tej czynności parzysty mięsień policzkowy napina się, podobnie, jak mięsień okrężny ust, który jednocześnie nadaje wargom charakterystyczny kształt, język napina się i cofa się w głąb jamy ustnej.

             

            Życzę radosnej zabawy☺

            Dziękuję za poświęcony czas.

            Pozdrawiam serdecznie.

             

             

            J. W.

          • Zajęcia logopedyczne 18.12.2020

          • Zabawy i ćwiczenia logopedyczne. 

             

            Zabawy usprawniające funkcje słuchowe: uwagę, koncentrację, pamięć słuchową, sekwencje słuchowe.

            Mowa jest linearnym procesem przebiegającym sekwencyjnie w czasie. Jakiekolwiek zaburzenia w zakresie sekwencyjnego (przebiegającego w określonej kolejności) odbioru i przetwarzania bodźców akustycznych mają istotny wpływ na percepcję (zrozumienie) i produkcję (motorykę) wypowiedzi językowej. Dlatego tak ważne w rozwoju mowy są różnorodne ćwiczenia słuchowe.

            Warto pamiętać, że uwaga słuchowa wymaga dużego wysiłku i ćwiczenia słuchowe nie powinny trwać długo, nie dłużej niż 6 minut. Są one trudne dla wielu dzieci, należy więc zadbać o ciszę podczas ćwiczeń - wyłączyć wszelkie zbędne źródła dźwięku np. radio, telewizor, wirującą pralkę.

             

            Ważne, aby każde nasze ćwiczenie było przede wszystkim zabawą:-) 

             

            "Zabawne dźwięki" - odtwarzanie struktur dźwiękowych - wystukiwanie rytmu, wcześniej zaprezentowanego przez dorosłego, np. dwa tupnięcia-dwa klaśnięcia; dwa tupnięcia-trzy uderzenia w stół-dwa klaśnięcia. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka. Zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności.

             

            Kolejną zabawę poprzedzać powinno naśladowanie odgłosów różnych zwierzątek, np. w trakcie oglądania książeczek edukacyjnych z obrazkami zwierząt z dziecięcej biblioteczki.

            Zabawa "Zwierzęta" - dorosły naśladuje znane dziecku odgłosy zwierząt. Zadaniem dziecka jest uważnie wysłuchanie sekwencji dźwiękowej, zapamiętanie i jej odtworzenie (odwzorowanie sekwencji ze słuchu) w kolejności podanej przez dorosłego.Dziecko rozpoczyna ćwiczenie dopiero wtedy, gdy dorosły skończy wymienianie wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Jeśli nie zapamiętało ćwiczenia, to można powtórzyć, jednak zawsze całą sekwencję (kolejno wszystkie podane odgłosy). Zaczynamy od dwóch elementów, stopniowo zwiększając stopień trudności (liczbę elementów sekwencji), jednak dopiero wtedy, gdy ćwiczenie z mniejszą liczbą elementów zostanie wykonane prawidłowo. 

            Ćwiczenia usprawniające motorykę warg.

            Ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem przed lustrem (ma Ono wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów). 

            Wydając odgłosy wybranych zwierząt (sowy, kukułki, krowy), dzieci z dotylną wadą zgryzu wzmacniają także mięśnie wysuwające żuchwę.

             

            Zabawa "Sowa" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu pohukującej sowy: hu, hu (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Kukułka" - kilkakrotne  wydawanie charakterystycznego dla kukułki dźwięku - kuku, kuku (podczas artykulacji samogłoski [u] wysuwamy wargi mocno do przodu i zaokrąglamy). 

             

            Zabawa "Krowa" - kilkakrotne  wydawanie odgłosu muczącej krowy: mu, mu.

             

            Zabawa "Drzwi do domku" - jama ustna to domek, a wargi to drzwi do domku - ściągamy wargi w "dzióbek", a następnie otwieramy je i zamykamy przez ok. 20 sekund.

             

            Zabawa "Posyłanie małych, głośnych całusków" - wysuwamy wargi do przodu, ściągamy "w dzióbek" i cmokamy przez  ok. 20 sekund.

             

            Zabawa "Śmiech to zdrowie" - wielokrotne imitowanie śmiechu: che! che! (podczas artykulacji samogłoski [e] wargi są spłaszczone - ich kąciki lekko cofnięte do tyłu - rozchylone, jak do uśmiechu).

             

            Zabawa "Koza" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu meczącej kozy: me, me.

             

            Zabawa "Owca" - kilkakrotne naśladowanie odgłosu beczącej owcy: be, be.

             

            Naprzemienne ściąganie warg "w dzióbek" i rozciąganie do uśmiechu. Powtarzamy 5 razy. 

             

            Zabawa "Podwieczorek pieska" - chwytanie, podnoszenie wargami chrupek, kawałków owoców, warzyw - to zabawa i przekąska.

             

            Życzę radosnej zabawy☺

            Dziękuję za poświęcony czas.

            Łaczę serdeczne pozdrowienia

            J. W.

          • Religia 17.12.2020

          • Biedronki

            Radosne oczekiwanie- Wigilia.

            Na poprzedniej katechezie mówiliśmy o dobrych uczynkach, którymi przygotowujemy serce dla Jezusa.

            Jaki dobry uczynek zrobiłeś ostatnio?

            Z wielką radością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Poprzedza je szczególny dzień, który nazywamy Wigilią. Posłuchaj, co działo się w Wigilię u Julki i Karola.

             

            Odpowiedz na pytania:

             

            Otwórz ćwiczenia na stronie 50 i 51. Uzupełnij zadania.

             

            Z Panem Bogiem!

          • Religia 17.1.2020

          • Temat: Śpiewajmy małemu Jezusowi kolędy.  MOTYLKI

            Zatem zaśpiewajmy wspólnie!

             

            https://www.youtube.com/watch?v=QfY50zEalz8

            Wykonaj zadanie z książeczki do religii ze strony 50.

             

             

            Postaraj się, żeby ramka była pokolorowana według wzoru.

            Z pomocą rodziców wklej obrazek bożonarodzeniowy lub kartkę świąteczną.                                                 

              Z Panem Bogiem!

             

          • Religia 17.12.2020

          • Boże Narodzenie   JEŻYKI

            Zaśpiewajmy wspólnie piosenkę:

            https://www.youtube.com/watch?v=QfY50zEalz8

            Otwórz książeczkę do religii na stronie 37.

            Powiedz, na czyje przyjście oczekujemy w dniu Bożego Narodzenia. Dokończ kolorować obrazek. Wklej do żłóbka Dzieciątko Jezus

            Z Panem Bogiem!

          • Bożonarodzeniowa kartka dla Seniorów

          • Drodzy Rodzice,

            z okazji zbliżających się świąt bożonarodzeniowych dzieci wraz z nauczycielkami przygotowały kartki świąteczne, które zostały przekazane pensjonariuszom Dziennego Domu Pomocy Społecznej "Wrzos" w Tychach.

            Poniżej prezentujemy nasze dzieła.

          • Religia - nauczanie zdalne

          • Szczęść Boże!

            Dziś zapraszam Cię w podróż.

            Będzie to podróż niezwykła.

             Odwiedzimy niebo i jego mieszkańców. 

            Znajdujemy się u bramy nieba, która za chwilę zostanie otwarta.

            Otwórz podręczniki na stronie  104 i 105.

            Wysłuchaj krótkiego opisu:

             

             

            Połącz kredką postacie świętych z właściwymi obrazkami.

            Na stronie 105 połącz kolorową kredką postacie świętych                     

             z sytuacjami, w których pomagają ludziom.                                    

            Dokończ kolorować rysunki.

             

          • EMAILE GRUPOWE

          • GRUPOWE EMAILE

             

            Drodzy Rodzice

                            Nasze Przedszkole założyło gupowe emaile w celu konsultacji i pytań

             z wychowawcami grup w razie potrzeby.

             

            Grupa "Jeżyki" wychowawczynie: Pani Małgosia, Pani Klaudia

            jezyki.przedszkolenr1@wp.pl

            Grupa "Motylki" wychowawczynie: Pani Małgosia, Pani Dominika

            motylki.przedszkolenr1@wp.pl

            Grupa "Biedronki" wychowawczynie: Pani Angelika, Pani Beata

            biedronki.przedszkolenr1@wp.pl

            Grupa "Misie" wychowawczynie: Pani Małgosia

            misie.przedszkolenr1@wp.pl

            Grupa "Pszczółki" wychowawczynie: Pani Asia, Pani Daniela

            pszczolki.przedszkolenr1@wp.pl

             

             

            Dziękujemy za współpracę :)

          • PODRĘCZNIKI DO KATECHEZY

          • Drodzy Rodzice

            Poniżej znajduje się spis podręczników do zajęć katechezy. 

            Prosimy o przynoszenie podpisanych podręczników oraz zeszytów do zajęć.

          • ZEBRANIA GRUPOWE

          • Drodzy Rodzice, 

            Zapraszamy na zebrania grupowe w następujących terminach:

             

            GRUPA JEŻYKI : 3 WRZESIEŃ 2020 (czwartek), godzina 16:45

            GRUPA BIEDRONKI : 7 WRZESIEŃ 2020 (poniedziałek), godzina 16:00

            GRUPA PSZCZÓŁKI : 8 WRZESIEŃ (wtorek), godzina 17:00

            GRUPA MOTYLKI : 9 WRZESIEŃ (środa), godzina 17:30

            GRUPA MISIE : 10 WRZESIEŃ (czwartek), godzina 16:30.

             

            Zebrania grupowe muszą się odbywać w pełnym reżimie sanitarnym. Prosimy rodziców o zakrywanie ust i nosa na terenie przedszkola oraz o ubranie rękawiczek jednorazowych lub dokładną dezynfekcję rąk podczas wejścia do placówki. W zebraniu może uczestniczyć maksymalnie jeden z rodziców dziecka. 

            Prosimy nie przychodzić na zebrania z dziećmi.

             

          • Terminy zebrań z Rodzicami

          • Szanowni Państwo

            w najbliższym czasie planujemy zebrania z Rodzicami dzieci uczęszczających do poszczególnych grup.

            Szczegółowy harmonogram spotkań zostanie podany we wtorek 01 września 2020 r. na stronie internetowej naszego przedszkola oraz na tablicy informacyjnej w holu przedszkola.

             

          • Posiłki w przedszkolu

          • Szanowni Państwo

            w odpowiedzi na Państwa częste zapytania i chęć wcześniejszego  odbioru swoich pociech z przedszkola w pierwszych dniach września podajemy pory posiłków w Przedszkolu nr 1 w Tychach:

            - śniadanie 9.00 - 9.30

            - obiad 11.30 - 12.00

            - podwieczorek 13.30 - 14.00

          • Funkcjonowanie przedszkola od 01.09.2020 r.

          • Ważne informacje dla Rodziców/ Opiekunów

            Szanowni Rodzice,

            informujemy, że od dnia 1 września 2020 r. Przedszkole nr 1 w Tychach będzie czynne  w godz. od 6:00 do 17:30.

             

            Tak jak ma to miejsce obecnie, od nowego roku szkolnego nadal będziemy pracować w ścisłym reżimie sanitarnym.

             

            Na terenie przedszkola wszystkie osoby dorosłe wchodzące z zewnątrz są zobowiązane zakrywać usta i nos oraz dezynfekować ręce. Rodzice będą zobowiązani m.in do przebywania tylko w wyznaczonych miejscach, przyprowadzania i odbierania dzieci tylko pojedynczo, nie przemieszczania się po przedszkolu, opuszczania terenu placówki natychmiast po odebraniu dziecka.

             

             Do przedszkola mogą być przyprowadzane TYLKO ZDROWE DZIECI (bez objawów chorobowych!). Jeśli osoba dyżurująca w szatni zauważy u dziecka symptomy chorobowe (katar, kaszel, podwyższona temperatura), ma prawo odmówić przyjęcia dziecka do placówki.

            Jeżeli w domu osoba przebywa na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych, nie wolno przyprowadzać dziecka do przedszkola.

            - Rodzice/ opiekunowie zobowiązują się do natychmiastowego poinformowania placówki (dyrektora lub nauczyciela) o pozytywnym wyniku testu na  koronawirusa SARS-Cov-2 wywołującego chorobę COVID – 19 stwierdzonego u dziecka, rodzica/ opiekuna dziecka lub innych osób zamieszkujących wspólnie z dzieckiem.

            W przedszkolu na terenie szatni może przebywać maksymalnie 5 rodziców/ opiekunów z dziećmi

             

            Należy rygorystycznie przestrzegać poniższych zasad:

            1) Jeden rodzic/opiekun z dzieckiem/dziećmi w odstępie od kolejnego rodzica/ opiekuna z  dzieckiem/dziećmi conajmniej 1,5 m, 

            2) Obowiązkowa dezynfekcja rąk w przedsionku przedszkola.

            3) Obowiązkowe zakładanie maseczki przez osoby dorosłe 

            5) Po wejściu do przedszkola dzieci będą miały mierzoną temperaturę termometrem bezdotykowym. Rodzic/opiekun ogranicza czas przebywania z dzieckiem do niezbędnego minimum. Prosimy Rodziców o przeznaczenie większej ilości czasu na przyprowadzanie i odbieranie dzieci, co związane jest z możliwym wydłużonym  czasem oczekiwania na wejście do przedszkola.

             

            Rodzice nie mogą wchodzić z dziećmi do sal. Dzieci nie mogą przynosić do przedszkola i zabierać z przedszkola do domu żadnych przedmiotów.

             

            Rodzice/ opiekunowie muszą podać 2 aktualne telefony kontaktowe, pod którymi w razie konieczności placówka będzie mogła się z nimi niezwłocznie skontaktować. Bardzo prosimy o zapisanie numeru przedszkola, z którego będziemy się z Państwem kontaktować w nagłych sytuacjach:                                                           

             32  2194628

             

            Każdą nieobecność dziecka w przedszkolu należy zgłaszać do godziny 8:00.

             

            Na stronie internetowej (w poniedziałek 31.08.2020 r.) zostaną  zamieszczone dodatkowe dokumenty/ druki, które należy przygotować i przynieść w pierwszym dniu pobytu dziecka w przedszkolu.

             

            Przypominamy, że stawka za żywienie dzieci w przedszkolu od dnia 1 sierpnia 2020 r. wynosi 10 zł 

            2 zł – śniadanie,

            6 zł – obiad,

            2 zł – podwieczorek

             

            AKTUALNE WYTYCZNE GIS

            Aktualne wytyczne GIS z dnia 25 sierpnia 2020 roku obowiązujące od 1 września 2020 r.

            https://www.gov.pl/web/gis/wytyczne-przeciwepidemiczne-glownego-inspektora-sanitarnego-z-25-sierpnia-2020-r-dla-przedszkoli-oddzialow-przedszkolnych-w-szkole-podstawowej-i-innych-form-wychowania-przedszkolnego-oraz-instytucji-opieki-nad-dziecmi-w-wieku-do-lat-3--iv-aktualizacja